교수법 자료실

Pre-course Student Survey 학생파악을 위한 과목 수강전 학생대상 조사

Author
education education
Date
2024-11-13 11:54
Views
410
Pre-course Student Survey 학생파악을 위한 과목 수강전 학생대상 조사

 

 

Pre-course Student Survey 학생파악을 위한 과목 수강전 학생대상 조사





수업 전 설문조사 또는 질문지


수업 전 설문조사를 실시하는 것은 학생들의 가치관, 의지, 그리고 수업 학습 목표를 파악하는 효과적인 방법입니다. 또한, 학생들의 사전 지식과 경험을 확인하면 그들이 수업에 가져오는 개념적 틀을 인식할 수 있습니다. 학생들의 관심사에 대해 묻는 것은 그들이 수업에 더 큰 소속감을 느끼는 데 도움이 될 수 있습니다. 설문조사나 질문지를 통해 학생들은 자신의 생각, 우려사항, 고려사항을 직접적이고 개인적으로 교수자와 공유할 수 있습니다.

학생들에게 무엇을 물어볼 수 있나요?



  • 동기와 목표: 학생들이 수업에 대한 학습 목표를 설정하고 공유할 수 있게 하며, 이를 학기 내내 직접적으로 다룰 수 있습니다.



  • 사전 지식과 관련 수강 경험: 학생들이 수업에 가져오는 지식을 파악하면 더 효과적으로 가르칠 수 있습니다. 예를 들어, 수업 내용에 대한 학생들의 가정을 바로잡아야 할 수도 있습니다.



  • 수업에 대한 관심: 학생들이 왜 이 수업을 선택했는지 알면 수업 토론과 강의에서 이러한 관심사를 다룰 수 있습니다. 이는 학생들의 참여도를 높일 수 있습니다.



  • 학습을 촉진하는 활동: 학생들이 새로운 정보를 이해하고 참여하는 데 도움이 되는 활동을 공유하도록 요청하면 학기 전체에 걸쳐 역동적인 수업을 계획하는 데 도움이 됩니다.



  • 기술, 인터넷, 생산적인 작업 환경에 대한 접근성: 수업에 온라인 요소가 있다면 이 정보가 중요합니다. 일부 학생들이 접근성에 어려움을 겪을 것을 알고 있다면 다양한 형태의 참여 방법을 제공할 수 있습니다.



  • 수강 과목 수와 추가적인 책임: 이에 대한 응답은 과제 제출 정책, 마감일, 연장 정책을 수립하는 데 영향을 미칩니다. 이러한 질문은 교수자가 학생들의 필요와 상황을 고려한다는 것을 보여줄 수 있습니다.



  • 취미와 비학문적 관심사: 수업 전 설문조사를 통해 학생들은 자신의 전체 정체성이 수업에서 자리를 차지한다고 느낄 수 있습니다. 또한 학생들은 교수자가 무엇을 어떻게 묻는지에 따라 교수자의 성격을 파악할 수 있습니다.



  • 추가 정보: 수업과 관련된 우려사항, 잠재적 갈등, 또는 불안감을 공유할 수 있는 옵션을 포함하면 학생들에게 안전하고 개인적인 소통 채널을 제공할 수 있습니다. 학생들이 사용하는 이름을 물어보세요; 이는 학생들의 정체성을 존중하고 교실에서 서로에 대한 존중을 보여지게 됩니다.


고려사항



  • 학생들이 편안하게 공유할 수 있는 정보만 공유하도록 하세요; 모든 질문(또는 적어도 민감할 수 있는 질문)을 선택사항으로 만드세요.



  • 설문조사를 보낼 때, 학생들의 응답이 어떻게 수업 구성에 도움이 될 것인지에 대한 설명을 서두에 포함하세요. 이는 설문조사를 진지하게 받아들이고 받은 정보를 중요하게 여긴다는 것을 전달합니다.



  • 학생이 학습 장애에 대해 공유한다면, 이를 기회로 삼아 수업 자료가 접근 가능한지 확인하고 학생이 장애인 서비스 사무소를 통해 추가 편의를 요청하는 방법을 알고 있는지 확인할 수 있습니다.


언제 공유해야 하나요?



  • 선호도와 질문에 따라 수업 시작 전이나 첫 수업 중에 설문조사를 실시하는 것이 도움이 됩니다.



  • 설문조사를 몇 주 동안 열어두면 학생들에게 응답할 수 있는 유연성을 제공할 수 있습니다.



  • 수강신청 기간 동안 학생들이 수업을 추가할 때 설문조사를 완료하도록 초대하세요. 설문조사를 쉽게 배포할 수 있도록 만들어 빠르고 효율적으로 보낼 수 있게 하세요. Blackboard 사이트에 링크를 포함하는 것을 고려해보세요.


어떻게 만들 수 있나요?



  • Blackboard: 수업 사이트 내에서 직접 퀴즈를 만들 수 있습니다.



  • Google Forms 또는 Microsoft Forms: 이들은 개별 학생 보고서를 생성할 수 있어 응답을 추적하기 쉽게 만들 수 있습니다. 또한 Blackboard 페이지나 과제에 설문조사를 삽입할 수 있습니다.



  • Google Docs, Microsoft Word, 또는 PDF 파일: 빈 설문조사를 첨부 파일로 보내거나, Blackboard의 Mail tool을 사용하여 이메일의 일부로 링크하거나, 수업 파일로 업로드할 수 있습니다.



  • PDF - 소개 질문지: PDF 샘플 텍스트를 제공할 수 있습니다.


(첨부 문서, pdf, word 참조)



Pre-Course Survey or Questionnaire


Circulating a pre-course survey is an effective means of gleaning your students’ values, commitments, and course learning goals. In addition, identifying your students’ prior knowledge and experiences allows you to recognize the conceptual frameworks they bring to your course. Asking your students about their interests can also help them feel a greater sense of belonging in the course. A survey or questionnaire allows students to share their thoughts, concerns, and considerations directly and privately with instructors.

What Might I Ask My Students?


• Motivations and Goals: Allows students to set and share their learning goals for your course, which you can address directly throughout the semester.

• Prior Knowledge and Related Coursework: Gauging what your students come to your course already knowing can help you teach more effectively. You may need to unsettle some of the assumptions your students make about your course content, for example.

• Interest in the Course: Knowing what drew students to your course can help you engage these interests in your class discussions and lectures. This practice can inspire your students to be more involved.

Activities that Promote Learning: Asking students to share activities that help them understand and engage with new information can help you plan dynamic classes throughout the
semester.

Access to Technology, Internet, and Productive Work Environments: This information is crucial if there are online components to your course, so you can offer multiple forms of
engagement if you know some students will struggle with access.

• Course Load and Additional Responsibilities: Responses influence how you formulate submission policies, deadlines, and extensions. These questions can show students that you consider their needs and circumstances.

• Hobbies and Non-Academic Interests: A pre-course survey can allow your students to feel that their whole identity has a place in your course. Your students can also get a sense of your personality depending on what you ask and how you ask it.

• Additional Information: Including an option to share concerns, potential conflicts, or anxieties relating to your course can offer students a safe and private outlet to communicate with you. Ask your students what names and pronouns they go by; this shows you respect their identity.

Considerations


• Allow your students to share only what they feel comfortable divulging; make all (or at least potentially sensitive) questions optional.
• When you send out your survey, preface it with a statement about how their responses will help you shape the course. This will communicate that you are taking the survey seriously and value
the information you receive.
• If students share about a learning disability, you can take this opportunity to ensure your course materials are accessible and that the student knows how to seek further accommodations through the Office of Disability Services.

When Do I Share It?


• Depending on your preferences and your questions, it is helpful to circulate your survey before your course begins or during your first class.
• Leaving the survey open for a couple of weeks can provide students the flexibility to respond.
• Invite students to complete the survey as they add your course during the shopping period.
Make your survey easy to circulate so you can send it quickly and efficiently. Consider including a link to it on your course’s Blackboard site.

How Do I Make One?


Blackboard: You can create an Ungraded Quiz directly within your course site.

• Google Forms or Microsoft Forms: These can generate individual student reports, which
might make responses easier to track. You can also embed the survey in a Blackboard Page or
Assignment.
Forms Sample Text
• Google Docs, Microsoft Word, or PDF Files: You can send out blank surveys as an
attachment, link them as a part of an email using the Mailtool in Blackboard, or upload them as a
Course File.
Documents Sample Text
• PDF - Introduction Questionnaire
PDF Sample Text

See the attachments for pdf and word formats.